Alla inlägg den 5 juli 2014

Av Maria Ahlby - 5 juli 2014 23:29

ALLA LIKA, ALLA UNIKA
vad du än säger, när du än säger det eller till vem du säger det spelar ingen roll. Rollen i spelet är du. Spelet till rollen är orden. Orden har betydelse, betydelse för lyssnaren som nu väljer strategi för att komma vidare i spelet. Allt vi gör, gör vi för att försöka tillgogose våra behov. Vi väljer olika strategier till olika problem. Men när jag i min roll väljer att lägga mina ord på så vis att jag avväpnar dej. Då tappar du fokus genom att du blivit bekräftad i ditt sökande efter behovs löningen. Jag vill själv klart "vinna" men inte för att vinna för vinnandes skull. Vill vinna för att det är mitt lösning på mitt behov. Som sagt kan man behärska orden och deras tyngd kan man också vinna i spelet. Allt för ofta visar det sig att FOLK använder ord som sedan tappar din tyngd. Som blir utslitna, grå och värdelösa. Slit inte ut dina värdefulla ord. Använd dom istället med en känsla. Välj dina motspelare noga. Välj dina ord noga. Gå inte in i onödiga spel och slösa på dina ord och dina känslor. Ord och känslor är dock färskvara, absolut inget som är permanent, konstant eller ristat i sten.

Just nu är mina ord många och snabba. Mina behov är många och svårlösta. Men jag har mina favorit strategier för att tillgodose dem.

DU ÄR MIN FAVORIT STRATEGI JUST NU!

Av Maria Ahlby - 5 juli 2014 02:08

Lång dag på dagis. Varit ledsen och orolig. Kommer hem och han vill ha mat? Inte välling, MAT! Absolut mamma lagar mat och ungen äter 3stora portioner. Eeee vad hände nu...? Jaja bra att han vill äta och att han gör det (tumme upp) sen drar vi iväg på en cykeltur. Vi stannar till vid "grannen" sönerna leker i trädgården medan vi lutas oss tillbaka i varsin stol. Härligt först kvällen på semestern, den får jag tillbringa med gott sällskap. Eller som HAN sa. Vi slipper vara ensamma. Ja kontrade med Ensamma tillsammans :).
Mycket lek och prat och klockan sprang iväg. Pipiga miner när vi skulle packa ihop oss och cykla hem igen. Vi han precis hem innan jag fick snap på den andra sonen som somnat när vi åkte. Tänkte tyst för mej själv. Hoppas min sparv också kan somna och sover gott inatt. Men så är inte fallet. Somnade 22:30 vaknade 23:45 kom in till mej. Vaknade igen 00:30. Gråter och är ledsen och yrar i sömnen. Till slut ger jag med mej. Nu ligger vi på soffan det är lite lugnare med han är ännu orolig och sover dåligt. Klockan är nu 02:10.

I morgon skall vi kolla in Kotteland med gudfar och dottern. Hoppas han får massa bra intryck och kan få sova bättre i morgon natt. Det gör ont i mitt hjärta när han är så här. Vill min fina son allt väl och gott i livet.

Ovido - Quiz & Flashcards