Alla inlägg under februari 2015

Av Maria Ahlby - 9 februari 2015 22:46

Ja jo ni börjar väll tröttna vid det här laget på mitt tjat om känslor och behov men det är viktigt och jag tror på det. Jag hävdar att allt vi människor gör, gör vi för att försöka tillgodose våra behov. Varför skulle vi annars göra allt vi gör liksom. Jag äter ju inte mat vareviga dag för att någon annan är hungrig. Jag träffar inte mina vänner på min fritid för att någon annan skall tycka det är trevligt osv.

Många konstiga behov har vi människor och många av dom vet vi inte ens om. Vi gör sakar av instingt, det känns rätt magkänslan säger så. Men det finns alltid en grund ett behov och en känsla i hela konkarongen.

Beroende
Missbruk
Abstinens
Lycka
Tröst
Kontroll
Ja det är 5 tunga ord som snurrar mycket i min vardag just nu. Att ha eller inte ha kontroll är läskigt. Att förlita sig på någon eller något annat och inte kunna styra själv. Att släppa taget om ett missbruk är som att släppa taget och falla ut i det okända. Du känner ditt bruk ditt rus ditt lugn och din trygghet i att det är du som styr och väljer själv hur när och var du skall bruka. STOPP FEL! Det är inte du som väljer det är intet bruk. Det är ett missbruk. Skillnaden mellan bruk och missbruk, ett bruk är när du har kontrollen. Ett missbruk är när Drogen har kontrollen över dej. Att ta ansvar för sig själv och sitt missbruk är att våga erkänna.
E nu blev det långdraget luddigt och flummigt. Jag har i alla fall varit nikotin fri en en vecka idag grattis och bra jobbat av mej och så var jag ute och sprang idag. Och i morgon får jag låna ARJA några timmar för promenad. Se på fan se du det reder nog ut sig tillslut.

Av Maria Ahlby - 7 februari 2015 01:12

stress stress stress det är långt ifrån alla dagar som både börjar och slutar med i stress.

Kritisera aldrig mina val DU är ett av dom.
Jag skulle kunna bli arg
Jag skulle kunna känna mej besviken, sviken
Jag skulle även kunnat blivit ledsen.
Men jag skiter i det. Jag gör bara som jag sagt i stället det känns lättare så för det går väll ändå inte att missförstå, tolka eller krongla till.
Allt vi människor gör gör vi för att försöka tillgodose våra behov. Vad är DINA behov? Mina är just nu SOVA!
Min lösning är just att få sova. Vad är din lösning?
Alla människor mår bra av att få känna makt, att få äga känslan av kontroll om det så är kontroll över en annan människa eller över sina egna tankar och rörelser. Men det är inte fören tryggheten och tilliten finns där som vi kan våga släppa kontrollen. Uppenbarligen behöver jag hitta en annan strategi för att få folk att våga lita på mej våga släppa sin egen kontroll för en kort stund. Vågar jag lite på någon Annan? Jo det är ju klart jag gör, eller??? Är jag beredd att släppa kollen och våga njuta i det ovissa?

Ne nu undrar jag fan va jag gett mej in på. FÖR FAN MIA STRÄCK PÅ DEJ DU ÄR FAN GRYM.

Av Maria Ahlby - 4 februari 2015 14:18

Sista morgonen med sprak landade i första kvällen utan han.
Sova... Nja det var tydligen svårt. Slappna av.... Nehe inte det häller. Tur det finns värme att få från armen jag ligger på. Jag kramar och klänger för att inte tappa greppet. Greppet om det enda jag kände mej tryg med just då. Mardrömmar om slagsmål och hårda ord. Lämnad i panik och oro för att vakna med ett ryck och inse att allt bara va en drömm. Somnar igen och går in i en ny jävla mardröm. Det kändes så äkta så på riktigt, vet inte om jag ännu drömmer. Hoppas livet är bättre än så här, hoppas drömmar förblir drömmar och värkligheten är formbar.

Det är inte alltid så lätt att få fram det man vill ha sagt men jag lovar att göra ett försök i alla fall. Hoppas bara du kan ha lugnet nära så du kan höra det jag säger och förstå det jag menar.

Av Maria Ahlby - 2 februari 2015 21:50

Uppåt stigande vindar lyfter mej åter igen mot topparna. Allt och inget värkar kunna stoppa mej. Många käppar i hjulet och många hinder att ta mej över. Uppförsbackar i motvind men jag vet att om det går tungt uppför så rullar det desto lättar nerför.
INGEN KOMMER TACKA DEJ!
Viktigt att göra det för min skull inte för att någon säger att jag borde.


En person som inte är i kontakt med djupare känslomässiga register i sig själv, ser på sex som enbart något spänningsreducerande och/eller få avklarat. ?Bara göra? för att lätta på trycket och nära egot får människor att gå långt. När partnern vill ha ögonkontakt (mer än ett par sekunder), vill hålla om, ha förspel i vardagen (vilket också inkluderar tömma diskmaskinen) kyssas? väcks rastlöshet och irritation. ?Varför skall hon göra det så komplicerat!?? Inget fel på snabbisar men vad händer om enbart det som gäller? Hur smakar daglig snabbmat efter ett tag?

Ovido - Quiz & Flashcards