Alla inlägg den 9 februari 2015

Av Maria Ahlby - 9 februari 2015 22:46

Ja jo ni börjar väll tröttna vid det här laget på mitt tjat om känslor och behov men det är viktigt och jag tror på det. Jag hävdar att allt vi människor gör, gör vi för att försöka tillgodose våra behov. Varför skulle vi annars göra allt vi gör liksom. Jag äter ju inte mat vareviga dag för att någon annan är hungrig. Jag träffar inte mina vänner på min fritid för att någon annan skall tycka det är trevligt osv.

Många konstiga behov har vi människor och många av dom vet vi inte ens om. Vi gör sakar av instingt, det känns rätt magkänslan säger så. Men det finns alltid en grund ett behov och en känsla i hela konkarongen.

Beroende
Missbruk
Abstinens
Lycka
Tröst
Kontroll
Ja det är 5 tunga ord som snurrar mycket i min vardag just nu. Att ha eller inte ha kontroll är läskigt. Att förlita sig på någon eller något annat och inte kunna styra själv. Att släppa taget om ett missbruk är som att släppa taget och falla ut i det okända. Du känner ditt bruk ditt rus ditt lugn och din trygghet i att det är du som styr och väljer själv hur när och var du skall bruka. STOPP FEL! Det är inte du som väljer det är intet bruk. Det är ett missbruk. Skillnaden mellan bruk och missbruk, ett bruk är när du har kontrollen. Ett missbruk är när Drogen har kontrollen över dej. Att ta ansvar för sig själv och sitt missbruk är att våga erkänna.
E nu blev det långdraget luddigt och flummigt. Jag har i alla fall varit nikotin fri en en vecka idag grattis och bra jobbat av mej och så var jag ute och sprang idag. Och i morgon får jag låna ARJA några timmar för promenad. Se på fan se du det reder nog ut sig tillslut.

Ovido - Quiz & Flashcards